Provedbeni program kao ključni strateški alat za gradove i općine

U 2025. godini jedinice lokalne samouprave suočavaju se s jasnim zakonskim zahtjevom izrade provedbenog programa za novo mandatno razdoblje od četiri godine. Ovaj kratkoročni strateški dokument mora se donijeti i usvojiti najkasnije 120 dana nakon stupanja na dužnost čelnika jedinice lokalne samouprave, a u praksi se može višekratno revidirati.

Obveza je propisana Zakon o sustavu strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske, a sukladno uputama provedbeni program mora uključiti viziju, razvojne prioritete, poveznicu s proračunom, pokazatelje, planove mjera te okvir za praćenje i izvještavanje.

Koristi strateškog planiranja za lokalnu zajednicu

Donošenje kvalitetnog strateškog dokumenta je ne samo zakonska obveza već i višestruko koristan potez za cjelokupnu lokalnu zajednicu. Dobar provedbeni program pruža:

  1. Jasan razvojni smjer i poveznica s proračunom
    Provedbeni program čini trogodišnje ili četverogodišnje planiranje transparentnim i operativnim. Poveznica s proračunom osigurava da sve planirane mjere, projekti i aktivnosti budu financijski podržani
  2. Učinkovito upravljanje mandatom
    Ciljevi i mjere definirani u okviru provedbenog programa služe kao jasna podloga za upravljanje tijekom cijelog mandata, povećavajući efikasnost u donošenju odluka, alokaciji resursa i izvršavanju ciljeva.
  3. Praćenje i prilagodba u realnom vremenu
    Provedbeni program predviđa godišnje ažuriranje po potrebi, što omogućuje brzu reakciju na promjene u političkom ili fiskalnom okruženju
  4. Priprema za buduće natječaje iz EU fondova
    Jedna od ključnih prednosti provedbenih programa je što organizacijski unificira razvojne prioritete i razvojni okvir s višim nacionalnim i EU strateškim dokumentima. Time se značajno povećava spremnost za uspješno planiranje, prijavu i provedbu projekata koji koriste sredstva EU, uključujući strukturne i investicijske fondove.

Dokument koji nije samo formalnost

Donošenje provedbenog programa u propisanom roku prije svega je neophodno za zakonsku sukladnost; propuštanje ili kašnjenje u izradi predstavlja neispunjavanje zakonskih obveza.

Provedbeni program može se doduše izraditi i tako da mu je jedini cilj i svrha ispuniti zakonsku obvezu. Često se i u takvu izradu ulaže dragocijeno vrijeme i novac, a rezultati nisu zadovoljavajući. Naime, program mora biti provediv, a osim izrade, propisano je i praćenje provedbe te izvještavanje o tome.

Pravilna metodologija i profesionalna izrada osiguravaju kvalitetu dokumenta, njegovu primjenjivost i provedbu, te olakšavaju praćenje i izvještavanje u kasnijim fazama.

Važno je istaknuti da se kvalitetan provedbeni program koristi kao čvrsta osnova za kreiranje uspješnih projektnih prijedloga i konkurentnih prijava projekata na javne pozive i natječaje, pa tako i ishođenje EU i naconalnih potpora.

Kada se preporuča angažirati vanjske stručnjake za izradu provedbenog programa?

Provedbeni program u praksi izrađuju za to zaduženi zaposlenici JLS ili vanjski stručnjaci. Općine i gradovi, osobito oni manji, često se suočavaju s izazovom balansiranja između uštede sredstava koja bi se uložila u vanjskog stručnjaka i ograničenih vlastitih kapaciteta i ljudskih resursa.

Obzirom da po preporučenoj metodologiji izrade ovaj dokument pokriva brojna polja i teme te zahtjeva opsežno istraživanje i analizu kao podlogu za planiranje mjera i aktivnosti, za takve općine gradove angažman vanjskog stručnjaka u konačnci predstavlja optimizaciju vremena i kapaciteta JLS.

Angažiranje specijaliziranih stručnjaka s iskustvom daje veću garanciju kvalitete, skraćuje vrijeme izrade, a istovremeno omogućuje oslobađanje internih resursa jedinice lokalne samouprave. Zaposlenici se tako mogu se fokusirati na svoje svakodnevne zadatke i upravljanje redovnim poslovima

Provedbeni program kao ključni strateški alat

Izrada provedbenog programa ne bi trebala biti “još jedan administrativni zadatak”. Prilika je to za JLS da stvori vrijedan alat za vođenje lokalne samouprave prema jasno definiranim ciljevima, uz financijski potporu EU fondova.

Za JLS koje procijene da je opravdano i isplativo angažirati vanjske stručnjake, preuzimamo kompletan proces: od istraživanja i prikupljanja podataka, definicije vizije, formuliranja odgovarajućih mjera, aktivnosti i pokazatelja do finalne izrade, prezentacije i objave dokumenta. Stručni tim konzultanata različitih profila osigurava pravovremenu i stručnu izradu.